راهنماي حل معماي مکعب روبيک – قسمت اول

راهنماي حل معماي مکعب روبيک – قسمت اول

اين مکعب جادوئي محرکي بر تفکر و خلاقيت فردي است و مغز انسان را فعال و تازه نگه مي دارد و باعث تقويت قواي حافظه و خلاقيت انسان مي شود و براي افراد مسن عاملي موثر بر پيشگيري آلزايمر و بيماريهاي از اين قسم مي باشد.

لذا در چند برنامه متوالي و هفتگي به معرفي روش حل اين معما خواهيم پرداخت.با ارائه متن ، عکس و فيلم هائي از مراحل حل معماي مکعب روبيک به خوانندگان گرامي ياري مي رسانيم تا با روش علمي و اصولي با کمترين زمان ممکن اين معکب جادوئي روبيک را حل کنند و ديگر طرق آن را بمرور زمان خودشان پايه ريزي و کشف نمايند.

مقدمه

مثل هر موضوع ديگري بد نيست ابتدا در مورد مکعب روبيک دانش عمومي اتان را افزايش دهيد، اين باعث مي گردد در جلو جمع و دوستانتان فردي مطلع و مرجع در خصوص مکعب روبيک معرفي شويد و ديگران به صحبتهاي شما توجه بيشتر و ويژه اي خواهند داشت.

مکعب روبیک (Rubik’s Cube) یک پازل مکانیکی که در سال ۱۹۷۴ توسط ارنو روبیک مجسمه ساز و پرفسور معماری در کشور مجارستان اختراع شد.

مکعب روبيک از خانواده پازلها مي باشد و وقتي در اينجا مي نويسيم مکعب روبيک منظورمان مکعب روبيک سه وجهي است.

خانواده پازل را مي توانيد در اين صفحه ويکي پيديا به صورت کامل مشاهده کنيد ضمن اينکه در اين خانواده پازلها مکعبهاي روبيک بيشتري نيز معرفي شده است که مکعب روبيک سه وجهي مورد نظر ما جزو يکي از زير مجموعه هاي مکعبهاي روبيک اطلاق مي گردد که به لحاظ پيچيدگي و حل معماي آن زياد هم سخت جلوه نمي کند.

در تقسيم بندي پازلها ، مکعب روبيک سه وجهي ما جزو مکعبهاي با قاعده احتساب مي شود و تعداد مکعبهاي با قاعده چيزي حدود 10 نوع مي باشد بد نيست در اينجا نگاهي به اشکال و انواع پازلها و مکعبهاي با قاعده ، بي قاعده ، شکلهاي هندسي ديگر و غيره بکنيد.

اما بيشترين مدلهاي مکعب روبيک معروف شده ديگر Pocket Cube (2×2×2 Cube) مکعب دووجهي يا جيبي ، Rubik’s Revenge (4×4×4 Cube) مکعب چهار وجهي انتقام يا کينه جو و Professor’s Cube (5×5×5 Cube) مکعب پنج وجهي پروفسور مي باشد.

مبناي بحث حل معماي مکعب روبيک سه وجهي (3×3×3 Cube) مي باشد.

” اندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر ۵٫۷۱۵ سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعب‌ها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش می‌دهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان می‌دهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان می‌دهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان می‌دهد، بدینگونه‌است که هیچگاه زاویه‌ای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.

در مکعب معمولی (۳×۳×۳) روبیک امکان وجود (۸! × ۳۸−۱) × (۱۲! × ۲۱۲−۱)/۲ یا ۴۳٬۲۵۲٬۰۰۳٬۲۷۴٬۴۸۹٬۸۵۶٬۰۰۰ حالت متفاوت وجود دارد!!!

آمار و ارقام زیادی در مورد این مکعب وجود دارد حتی رکوردهای متفاوت با حالتهای متفاوت که نشان از محبوبیت آن دارد!  ”(به نقل از سایت ویکی پیدیا فارسی )

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1395برچسب:, | 17:48 | نويسنده : میرکازهی |